Wat is PLOT26?

Digitale lessen Nederlands voor vmbo, havo en vwo

PLOT26 is een digitale en interactieve lesmethode Nederlands voor het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo). PLOT26 leidt op van niveau 1F naar 4F door middel van vier verhalen per leerjaar  die de ankerpunten van de lesmethode vormen. Via deze verhalen ervaren leerlingen in levensechte situaties het nut en de noodzaak van goede beheersing van taalvaardigheden. De verhalen worden afgewisseld met cursussen Lezen, Schrijven, Fictie en Spreken, waarin leerlingen zich bewust verdiepen in deze vaardigheden. Dit gaat altijd in samenhang én met onderwerpen die leerlingen zelf hebben uitgekozen.

De combinatie van de verhalen met de cursussen vormt een complete methode die alle verplichte lesstof behandelt in 75% van de beschikbare lestijd. Zo ontstaat er voor de docent ruimte voor eigen invulling: de vrije ruimte. Deze kun je vullen met eigen lessen, maar ook met cursussen die PLOT26 aanbiedt. De cursussen worden ondersteund met apps die leerlingen zelfstandig en in hun eigen tempo kunnen doen. De apps zijn adaptief en passen zich aan het niveau van de leerling aan.

PLOT26 is nog volop in ontwikkeling. Leerjaar 1, 2 en zijn inmiddels in gebruik genomen, leerjaar 4 vmbo wordt in schooljaar 2017-2018 gecocreëerd en zal vanaf schooljaar 2018-2019 beschikbaar zijn.

Verhalen

Nederlands leren met spannende verhalen

De verhalen vormen de ankerpunten van PLOT26. In een jaar gaan de leerlingen aan de slag met vier verhalen. Daarbij maken ze gebruik van films, teksten en websites. De verhalen zijn geschreven door bekende fictieauteurs, zoals Buddy Tegenbosch, Elle van den Bogaart en Martine Letterie. De verfilmingen van de verhalen zijn zo realistisch mogelijk, met levensechte personages die zo in een favoriete tv-serie zouden kunnen voorkomen.

Het doel van de verhalen is dat leerlingen in levensechte situaties het nut en de noodzaak ervaren van goede beheersing van taalvaardigheden. Terwijl ze vorderingen maken tijdens hun speurtocht trainen ze tegelijkertijd hun taalvaardigheid. Dit gaat zo ongemerkt dat een leerling na afloop van een les zei: ‘Ik vind dit superleuk hoor, maar wanneer beginnen we nou met Nederlands?’ Om leerlingen te laten inzien wát ze leren, is er aan het eind van een verhaal altijd een PLOT-les. In deze les benoemen de leerlingen samen met hun docent wat ze gedaan en geleerd hebben.

 

Cursussen

Lezen, schrijven, fictie, spreken: de diepte in en aan de slag

Tijdens elke cursus staat de interesse van de leerling zo veel mogelijk centraal en kunnen de leerlingen hun eigen onderwerpen kiezen. Door samenwerking, klassikale besprekingen en keuze in productvormen werken de leerlingen op hun eigen manier aan verbetering en verdieping van hun taalvaardigheid. In de verhalen doen de leerlingen onbewust kennis en vaardigheden op. In de cursussen zijn ze hier juist bewust mee bezig. Samen met de verhalen vormen de cursussen een leerlijn waarin de niveaus van het referentiekader volledig verwerkt en herhaald worden.

Tijdens de cursussen blikken leerlingen en docent samen terug op wat er is gedaan en geleerd met een PLOT-les. In zo’n PLOT-les kan er ook een toets plaatsvinden.

Vrije ruimte

Ruimte voor vrije invulling, voor wat jij graag wil doen!

De vrije ruimte is ontstaan op verzoek van veel docenten die behoefte hebben aan meer ruimte in het volle lesprogramma. Doordat je de verhalen en de verplichte cursussen in 75% van de tijd kunt doen, houd je tijd en ruimte over voor eigen lessen en eigen behoeftes. Deze lestijd kun je vullen met eigen ideeën en eigen materiaal, of bijvoorbeeld met extra leeslessen. Je kunt zelf bepalen in welke volgorde je de verplichte verhalen en cursussen plant, alhoewel er wel een voorkeursvolgorde is. We noemen dat ‘verplicht’ omdat bij het maken van die lessen er nadrukkelijk op is gelet dat de leerdoelen van het referentiekader verwerkt zijn in juist die lessen. Uiteraard heb je altijd de vrijheid om lessen in te korten, te schrappen of te verlengen.

Schrijven tussenbeeld

De keuze voor stof in de vrije ruimte is gebaseerd op veelvoorkomende vragen van docenten en op favoriete onderwerpen van de auteurs, die zelf ook voor de klas staan. We bieden verschillende lessenseries aan in de vrije ruimte. Maar je kunt in de vrije ruimte ook lezen uit Plotify, of juist tijd besteden aan iets anders dan PLOT26.

Ben je benieuwd naar welke lessen we aanbieden in de vrije ruimte, lees dan verder.

Apps

en oefencursussen: om te herhalen en te oefenen

Voor het oefenen van vaardigheden als spelling, werkwoordspelling en grammatica biedt PLOT26 apps en cursussen aan die leerlingen zelfstandig en in hun eigen tempo kunnen doen. Tijdens het doorlopen van de oefeningen ontvangen ze gerichte feedback op wat ze doen. Daarnaast bieden deze lessen specifieke uitleg bij het probleem dat zich voordoet. De apps zijn adaptief en passen zich aan aan het niveau van de leerling.

Ze worden los van de cursussen aangeboden, maar de vaardigheden zelf komen als onderwerp regelmatig terug in de cursussen. Op deze manier leren leerlingen dat het nuttig is het vak Nederlands tot in detail goed te beheersen en dat die beheersing ervan van pas komt in herkenbare contexten.

Toolbox

Geen boek maar een digitaal naslagwerk

In PLOT26 werken we niet met boeken maar met een digitale ‘toolbox’. In dit digitale naslagwerk vinden leerlingen theorie met voorbeelden, uitleg met filmpjes, animaties en tekst. Denk aan een voorbeeld van een goede en minder goede presentatie of uitleg over de waarde van goed geformuleerde feedback. Per onderwerp vind je een samenvattende tekst, een mogelijkheid voor meer uitleg, voorbeelden of verdieping. De informatie in de toolbox kan per leerjaar en per niveau verschillen. De informatie in de toolbox is altijd en voor iedereen die met een device werkt, of dat nu een laptop, tablet of smartphone is, oproepbaar en beschikbaar.

De toolbox van PLOT26 bevat niet alleen ‘klassieke’ onderwerpen voor het vak Nederlands, maar ook items die heel dicht bij het vak staan. Voorbeelden zijn feedback geven en ontvangen (met uitleg, voorbeelden en filmpjes), films en trailers maken, teksten schrijven voor andere vakken of het schrijven van korte verhalen.

Toetsen

Meten en beoordelen

In de verhalen en cursussen bij PLOT26 komen diverse meetmomenten voor, in de vorm van testjes, diagnostische toetsen, een quiz, een wedstrijd, of een eindopdracht. Je kunt ermee meten wat een leerling heeft onthouden en wat hij heeft geleerd. Zo kun je zien welke vervolgstappen een leerling nodig heeft om verder te leren en te groeien en ziet een leerling dat ook zelf. Eindopdrachten, zoals een trailer, een schrijfproduct, een presentatie enzovoort zijn meetmomenten die je ook kunt beoordelen, al dan niet met een cijfer.

Naast deze meetmomenten kent PLOT26 twee soorten toetsen, namelijk afsluitende (formatieve) toetsen en referentietoetsen. Alle toetsen van PLOT26:

  • zijn evenwichtig opgebouwd, volgens een taxonomie;
  • brengen de voortgang en het niveau in kaart: doorlopende leerlijn in relatie tot vaardigheid;
  • meten wat volgens de leerdoelen en het geleerde gemeten moet worden;
  • zijn valide en betrouwbaar.

Twee soorten toetsen
Naast deze meetmomenten kent PLOT26 twee soorten toetsen: afsluitende toetsen en referentietoetsen.

Plotify

Gratis digitale boeken en verhalen

Lezen loopt als rode draad door de methode. PLOT26 biedt binnen de methode een digitale bibliotheek aan met boeken waar leerlingen vrij over kunnen beschikken: Plotify. Lezen in of buiten de les, samen een boek kiezen en samen nabespreken: met Plotify is dat mogelijk. Je vindt in Plotify zowel leesboeken als korte verhalen. Deze boeken en verhalen zijn voor iedereen beschikbaar, zodat de hele klas tegelijk hetzelfde boek kan lezen. Leerlingen kunnen ook individueel lezen in hun eigen favoriete boek: in de les, thuis, op elk gewenst moment. De actuele titels in Plotify kiezen we in overleg met en op aanbeveling van leerlingen. De boeken zijn digitaal (epub of pdf) en op papier beschikbaar.

Voor leerjaar 1 en 2 zijn er op dit moment al tien korte verhalen in Plotify te vinden. Deze zijn speciaal geschreven voor PLOT26 door bekende fictieauteurs als Mirjam Mous, Lydia Rood, Buddy Tegenbosch en Rob Ruggenberg. Daarnaast hebben de leerlingen de keuze uit verschillende leesboeken.

Gratis proeflessen van PLOT26 proberen?
Probeer nu!