Hoe werkt PLOT26?

Hoe is de opbouw van de methode?

PLOT26 is een geïntegreerd geheel van verschillende onderdelen: verhalen, cursussen, vrije ruimte, apps, toetsen en de toolbox (zie de uitgebreide toelichting op de verschillende onderdelen bij Wat is PLOT26?).

Bekijk het filmpje voor een overzichtelijke eerste indruk:

Opbouw leerjaar

Hoe ziet een schooljaar met PLOT26 eruit?

Regelmatig krijgen we van docenten de vraag: hoe ziet een schooljaar met PLOT26 eruit? Wat wordt wanneer behandeld en hoe verloopt mijn weekindeling? Het antwoord is dat er geen vaste, verplichte volgorde is waarin de lessenseries moeten worden ingepland. Het staat je als docent vrij om hier eigen keuzes in te maken. We gaan er wel vanuit dat de lessen binnen een lessenserie achtereenvolgens worden ingepland, zodat leerlingen zich goed in een vaardigheid kunnen verdiepen of in de flow van een van de verhalen kunnen blijven.

Benieuwd naar een voorbeeld van een jaarplanning? Bekijk ze hier:

Leerdoelenoverzicht

Referentiekader Taal

Met PLOT26 dragen we op een vernieuwende manier bij aan het bereiken van de doelen van het Referentiekader Taal.

Bij alle lesonderdelen, lesdoelen en toetsen in elk leerjaar geldt steeds de vraag of de leerling goed op weg is zich het vak eigen te maken volgens de doelen van het Referentiekader Taal. PLOT26 leidt leerlingen op van 1F naar 4F zodat ze uiteindelijk met de juiste kennis en bagage op weg gaan naar de examens.

Om de leerdoelen helder in beeld te brengen hebben we een leerdoelenoverzicht ontwikkeld. Hierin vind je van de verschillende niveaus en leerjaren overzichtelijk de behandelde doelen per lessenseries terug. Daarnaast hebben we ook voorbeelden opgenomen van de jaarplanningen om en duidelijk beeld te krijgen van hoe een jaar met PLOT26 eruit kan zien. Onderaan het overzicht tref je informatie over de verschillende leerlijnen per vaardigheid.

Leerlingenwerk

Bekijk wat leerlingen maakten

In de lessen van PLOT26 gaan de leerlingen aan de slag met afwisselende en activerende opdrachten. Tijdens deze opdrachten wordt er een beroep gedaan op hun (technische) creativiteit en de taalvaardigheden die tijdens de lessen aan bod zijn gekomen. Dit levert prachtige, verrassende en originele uitwerkingen op. Nieuwsgierig? Neem dan hier een kijkje in het ingezonden werk van leerlingen. Dit leerlingenwerk komt voort uit verschillende verhalen en cursussen van PLOT26 en tovert telkens weer een grote glimlach op ons gezicht. Want dit is toch waar wij als makers van PLOT26 het voor doen.

Referentiescholen

Ervaringen van onze gebruikers

Wil je graag in contact komen met gebruikers van PLOT26 en van hen horen hoe zij met PLOT26 werken? Bekijk hieronder een lijst met scholen die benaderd kunnen worden voor informatie over PLOT26. Op dit moment werken er meer dan 50 middelbare scholen met PLOT26.

Methodewijzer

Om alle informatie te bundelen in een compleet overzicht is er een methodewijzer beschikbaar waarin het hele verhaal van PLOT26 terug te lezen is. Van de verhalen, cursussen, jaarplanningen en onze visie tot de leerlijnen lees- en schrijfvaardigheid, toetsing, differentiatie en nog veel meer.

Download de laatste versie van de methodewijzer van PLOT26 hier.

 

Gebruikerservaringen

Wat vinden onze gebruikers van het werken met PLOT26?

Wat zijn de ervaringen van docenten die met PLOT26 werken? Wat brengt het in de klas teweeg en hoe reageren hun leerlingen op de lessenseries? Ben je benieuwd naar deze ervaringen van zowel docenten als leerlingen? Lees de ervaringen van onze gebruikers terug in verschillende interviews.

Gratis proeflessen van PLOT26 proberen?
Probeer nu!