Daarom PLOT26

De passie voor taal die we als makers van PLOT26 hebben, willen we delen met de leerling. Dat doen we door de leerlingen actief te betrekken bij de spannende lessen en door ze te raken. Met reële, actuele onderwerpen en spannende taken maken we het vak Nederlands voor de leerling herkenbaar en nuttig en krijgen we hen op het puntje van hun stoel.

Het vak Nederlands saai en moeilijk? Integendeel! ‘Spannend’ en ‘uitdagend’ zijn woorden die leerlingen noemen als er naar hun ervaringen met de lessen Nederlands van PLOT26 wordt gevraagd.

Co-creatie

Ontwikkelen doen we samen met docenten en leerlingen

Voor de ontwikkeling van PLOT26 zijn we voortdurend in gesprek met docenten en leerlingen om hun wensen voor en ideeën over het vak Nederlands in beeld te krijgen. Hieruit komen verschillende inzichten naar voren die de basis en uitgangspunten van PLOT26 vormen:

  • Leerlingen zijn erbij gebaat taalvaardigheden in samenhang te ervaren: de vaardigheden in onderlinge samenhang en in samenhang met hun eigen realiteit en in context.
  • Leerlingen willen graag grip hebben op wat ze leren: ze willen geactiveerd worden, zelf doen, zelf kiezen, zelf creëren.
  • Voor docenten is het een grote wens lessen aan te bieden die gedifferentieerd zijn en uit iedere leerling het beste halen.
  • Docenten die de ruimte hebben om op hun eigen manier les te geven, halen het beste uit hun leerlingen.

Bij de ontwikkeling van de lessenseries binnen PLOT26 speelt co-creatie een belangrijke rol. Dat betekent dat we alle lessen Nederlands in PLOT26 samen met leerlingen en docenten ontwerpen. Docenten en leerlingen proberen elke les eerst uit. Met de feedback die we van hen ontvangen, passen we de les aan voordat hij definitief in de digitale lesomgeving komt. Ook na opmerkingen of verzoeken van docenten die al met de methode werken, passen we regelmatig onderdelen aan. Alleen zo maken we lessen die aansluiten bij de wensen en behoeften van niet alleen de docent, maar vooral ook van de leerlingen.

Digitaal en interactief

ICT als middel voor de beste lessen en niet een doel op zich

De keuze voor digitaal is voor PLOT26 een heel bewuste. Digitaal lesmateriaal biedt meer mogelijkheden om leerlingen te enthousiasmeren en te raken. Hun wereld is een digitale wereld waarin ze de hele dag communiceren en kennis opdoen. Wil je meer aansluiting vinden bij de leerling, dan zul je de stap naar die digitale wereld moeten zetten.

PLOT26 kijkt op een eigen manier naar ICT en naar de rol ervan bij het vak Nederlands. Het is van belang dat we altijd vanuit het doel blijven redeneren: wat willen we bereiken bij de leerling? Elk moment van de dag zijn scholieren in verbinding met elkaar en met de wereld om hen heen. Een schat aan goede (en twijfelachtige) informatie ligt binnen handbereik. Games zijn bijna realistischer dan het echte leven. De digitale wereld is voor leerlingen een vanzelfsprekendheid. PLOT26 kiest mede daarom voor een digitale lesmethode: het maakt het gemakkelijk om de wereld van taal en school bijeen te brengen. Bij PLOT26 blijven we onszelf voorhouden dat ICT – hoe vernuftig ook – niet een doel, maar vooral een adequaat middel is.

Met de inzet van filmpjes, interactieve opdrachten en speciale websites doen we er alles aan om de leerlingen op het puntje van hun stoel te krijgen. Het digitale werken maakt het daarnaast mogelijk om op elk gewenst moment de methode te actualiseren en aanpassingen door te voeren. Dit sluit goed aan bij onze werkwijze van cocreatie.
We gaan er vanuit dat ICT/digitaal altijd een middel is om te komen tot de beste lessen en niet een doel op zich. PLOT26 is een interactieve methode die de wereld van de leerling de klas in haalt.

Hoe werk je digitaal met PLOT26?
Je hebt minimaal een beamer of digibord nodig om met PLOT26 te kunnen werken in de lessen. In de digitale lesomgeving van PLOT26 krijg je toegang tot het dashboard waar je als docent lessen in kunt plannen, klassen kunt managen en resultaten kunt bekijken. Ook heb je er toegang tot alle lessenseries.

Indien leerlingen beschikken over devices, hebben ze toegang tot een digitale leerlingomgeving waar ze aan de slag kunnen gaan met klaargezette lessen. Zonder devices kan er ook met PLOT26 gewerkt worden, want de verwerking door leerlingen kan ook op papier. Bij elke lessenserie is een printversie beschikbaar voor de verwerkingsopdrachten. Je kunt deze zelf printen.

Differentiatie

De vier invalshoeken van PLOT26

Leerlingen positief uitdagen: dat is ons uitgangspunt in de opzet en stof van de PLOT26-lessen. We zien dit in de praktijk ook gebeuren: de leerlingen worden door de lessen gemotiveerd die extra stap te zetten en zo hoger te reiken dan ze aanvankelijk misschien dachten aan te kunnen. Omdat de les spannend is, omdat ze graag verder willen in een verhaal of omdat ze samen met hun groepje met iets interessants bezig zijn. Ze vragen eerder hulp aan de docent of aan elkaar. Voortdurend differentiëren in PLOT26 is door deze opzet niet altijd nodig.

Ook al zien we leerlingen uit zichzelf extra stappen zetten, toch is het nodig rekening te houden met de verschillen tussen leerlingen. In PLOT26 gaan we vanuit vier verschillende invalshoeken met differentiatie om: op niveau, in didactiek, binnen de les en in de klas, en met gepersonaliseerd leren.

Meer weten over hoe we die vier invalshoeken invullen?

21e-eeuwse vaardigheden

Een geïntegreerd aanbod in PLOT26

De geïntegreerde aanpak die in PLOT26 gekozen is met een (zelf)onderzoekende didactiek, heeft het mogelijk gemaakt om alle 21e-eeuwse vaardigheden te verwerken in de lessenseries van PLOT26. Los van dat PLOT26 zich vanwege de conceptuele keuzes hier goed voor leent, zijn de 21e-eeuwse vaardigheden sterk verwant met het vak Nederlands.

In de termen van SLO en Kennisnet moet het huidige onderwijs naast vakinhoud ook aandacht besteden aan vaardigheden die leerlingen helpen op school en buiten school.

Gratis proeflessen van PLOT26 proberen?
Probeer nu!